Kosmetické certifikáty, které stojí za to znát

Kosmetické certifikáty, které stojí za to znát

Testováno nebo netestováno? Spíše přírodní než syntetické? A co třeba bio?

Tohle jsou možná otázky, které si kladete, když stojíte před regálem plným kosmetiky, zatímco se marně snažíte zjistit, jestli se jedná o přírodní produkt nebo nějakou slátaninu syntetických látek. Možná si říkáte, co sakra znamená ten králík na tom šampónu nebo proč je na té řasence písmeno V.

A možná že netápete a víte to. Ale pro ty z nás, kdo se občas ztrácí v tom množství kosmetických certifikátů, mám dobrou zprávu: už nemusíte! Dnešní článek je tady proto, aby pomohl orientovat se alespoň v základních certifikátech a certifikátech, které můžeme najít u nás v Česku.

 


Zjistěte, jak pomáhat zvířatům, když se (zrovna teď) nechcete stát vegetariánem.


 

K čemu certifikáty?

Pojďme na to popořadě. Možná si říkáte, k čemu jsou vlastně tyhle certifikáty dobré? Vždyť vím, že tahle značka vyrábí pouze přírodní kosmetiku, takže to určitě nemůže být zdraví škodlivé. A navíc, není to trochu drahé?

Tohle je samozřejmě pravda a většinou je to pro výrobce další práce navíc. Ale. Pokud je výrobce uvědomělý, ví, že investovat do vlastnictví certifikátu je dobrá věc. Tímto pak zaručuje svým zákazníkům to, že mu záleží nejen na nich, ale také na přírodě a životě v ní. Navíc zákazníci si můžou být naprosto jisti, že s nimi výrobce jedná čestně a nic jim nezatajuje.

Kromě toho, že certifikáty chrání nás, spotřebitele, jsou taky důležité i pro přírodu. Certifikáty zajišťují to, že při výrobě produktu byly použity pouze takové ingredience, které neubližují životnímu prostředí (šetří vodu, lesy ale třeba i ovzduší) ani zvířatům (produkty nejsou testovány na zvířatech).

Co se týče ceny certifikátů, určitě už jste zjistili, že vaše oblíbená přírodní nebo vegan značka je o něco dražší než běžné produkty. Je to tím, že v případě, že se výrobce rozhodne pro certifikaci svého produktu, musí projít přísnou kontrolou a splňovat tak standardy, které daný certifikát nebo certifikační společnost požaduje. To je samozřejmě nákladnější záležitost, a tudíž se to projevuje i na ceně produktu. Pokud ale jsme trochu uvědomělejší spotřebitelé, občas jsme ochotni investovat trochu více peněz do produktu, kterému věříme – tedy s certifikátem.

 


Pokud by vás zajímalo, kolik stojí třeba certifikát CPK udělovaný organizací KEZ o.p.s., koukněte tady. Pro cenu certifikátu BIO udělovaný organizací Biokont CZ, klikněte tady.


 

Kosmetické certifikáty, které se mohou hodit

Jak už jste asi sami zjistili, se zvyšující se poptávkou po přírodní a netestované kosmetice, se na trhu začíná objevovat nespočet certifikátů, které zaručují nejen kvalitu ale i šetrnost. Občas ale můžeme být jako spotřebitele při výběru této kosmetiky zahlceni množstvím certifikátů, které se na nás valí z regálu, a nakonec ani nevíme, pro co jsme vlastně do obchodu přišli.

Proto bych vám dneska ráda představila některé kosmetické certifikáty, které u nás v Česku můžete najít, a zmírnit tak stres při dalším nákupu.

Takže pojďme na to.

01. VEGAN certifikát

Jeden z neznámějších certifikátů je právě certifikát od společnosti Vegan Society. Tato organizace uděluje Vegan certifikát nejen kosmetice, ale také třeba potravinám a nápojům, oblečení nebo zásobování. Jejich činnost je založena na podpoře veganství.

Tento certifikát zaručuje to, že kosmetika nebyla testována na zvířatech (žádná z jejich ingrediencí) a k výrobě nebyl použit žádný živočišný produkt. Taky dbá na to, aby při výrobě produktu nebyly použity žádné geneticky modifikované organismy (GMO free).

Naše oblíbené značky:

Vegan

02. Certifikát HCS (Leaping Bunny)

Dalším certifikátem, se kterým se určitě můžete setkat je certifikát HCS neboli Humánní kosmetický standart. Organizace, která tento certifikát uděluje je Koalice pro informovanost zákazníků ohledně kosmetiky, která vznikla jako reakce na zvyšující se poptávku po produktech netestovaných na zvířatech.

Jde o nejvýznamnější a nejrozsáhlejší certifikát, který zaručuje stoprocentní záruku toho, že produkty (ani žádné jejich ingredience) nebyly testovány na zvířatech.

Naše oblíbené značky:

Výsledek obrázku pro leaping bunny logo

03. Natrue

Pokud najdete na produktech certifikát Natrue, jedná se o certifikát, který zaručuje, že při výrobě byly použity přírodní ingredience. Nezaručuje však jenom to, ale také ekologicky šetrné balení a výrobu produktu s ohledem na životní prostředí. Produkty s tímto certifikátem musí obsahovat nejméně 75 % přírodních látek.

Natrue certifikát má ještě to specifikum, že rozděluje ingredience použité na výrobu do tří skupin, a to: přírodní (pouze látky získané z přírody), skoro přírodní (látky získané z přírody s možným využitím chemických reakcí) a přírodně identické (látky, které se podobají přírodním, ale jsou vytvořeny chemickou reakcí). Jak to ale poznat na produktu, když se vám nechce číst celé složení? Jednoduše. Jednotlivé kategorie jsou odlišeny počtem hvězdiček umístěným na produktu (1 hvězdička=přírodní, 2 hvězdičky=skoro přírodní, 3 hvězdičky=přírodně identické).

Naše oblíbené značky:

Výsledek obrázku pro natrue

 


Být či nebýt vegetarián, to je oč tu běží.


 

04. CPK bio certifikát

CPK je značka pro český certifikát a znamená Certifikovaná přírodní kosmetika. Pokud k němu přidáme přídavek „bio“, kromě toho, že nevyužívá syntetické a škodlivé látky, obsahuje také BIO suroviny pocházející z ekologického zemědělství (povinný obsah je minimálně 20 %).

Jak už jsem zmiňovala výše, certifikát CPK je udělován organizací KEZ. Ta má pro získání certifikátu přísně dané standarty, které musí produkt splňovat. Koukněte na ně tady.

Důraz se klade především na to, aby byly použity především látky z ekologického zemědělství a snižoval se tím tak dopad životní prostředí. Nesmí obsahovat žádné umělé látky, GMO složky nebo ropné deriváty.

Značky s certifikátem CPK bio:

Výsledek obrázku pro cpk bio

05. Cruelty-free

Cruelty-free certifikát je udělován jednou z nejznámějších organizací na ochranu a boj za práva zvířat – organizací PETA. Jde o certifikát, který zajišťuje to, že výsledný produkt ani jednotlivé ingredience, nebyly testovány na zvířatech.

Je pravda, že tento certifikát se u nás moc nevyskytuje, protože je udělován především produktům v USA. Ale i u nás ho můžeme najít na různých kosmetických produktech.

Značky s certifikátem Cruelty-free:

  • Catrice (najdete třeba v DM)
  • Natura Siberica
  • Faith in Nature

Výsledek obrázku pro cruelty-free logo

 


Zjistěte, jak poekologičtit osobní hygienu vašeho muže.


 

06. Ecocert

Ecocert je jedna z největších francouzských certifikačních organizací. Pokud najdete tento certifikát na produktu, buďte si jistí, že splňuje nejpřísnější standarty. Ecocert zaručuje především to, že produkty obsahují ingredience z ekologického zemědělství (minimální podíl surovin musí být 95 %). Kromě toho zajišťuje i přísnou kontrolu skladování, uchovávání a ekologicky šetrné balení produktů a také jejich recyklovatelnost.

Samozřejmě takto označené produkty nesmí obsahovat žádné GMO látky, parabeny, silikony, nanočástice či syntetická barviva nebo vůně.

Naše oblíbené značky:

Výsledek obrázku pro ecocert

Dalšími certifikáty, které můžete objevit na produktech u nás, jsou například Natur Kosmetik (německý kontrolní úřad), BDIH (Kontrolovaná přírodní kosmetika) nebo třeba USDA Organic.

A to už je z dnešního článku vše. Doufám, že vám byl a bude článek ku prospěchu až se třeba příště budete cítit ztracení mezi regály v obchodě s kosmetikou.

Budu moc ráda, když se se mnou v komentářích podělíte o další certifikáty, se kterými jste se setkali vy.

A u dalšího článku na viděnou,

Lucie

6 komentářů / Napsat komentář

  1. Jenže certifikát Vegan nerika nic o chemickem slozeni cili v takovm vybrobku mohou byt zdravi skodici SSL, PEG -7 apod. “Prirodni kosmetika” v podstate dnes nema legislativni definici.

    1. Souhlasím, např. značka Body shop se prohlašuje za veganskou, ale její produkty stále obsahuje věci jako ty, co Tomas zmínil

      1. Ano ano. Na tuhle značku jsem si trochu před tím posvítila. A je fakt, že není až tak vegan, jak se prezentuje. Což je škoda, protože její produkty si pamatuju jako “funkční”. 😉 Ono je prostě fajn občas být trochu trpělivý, a zjistit si o dané značce, jestli je nebo není taková, jaká se prezentuje. Častokrát se bohužel stane, že realita je úplně jiná (není vegan, bio, apod.). Hezký zbytek večera, Lucie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *