4 tipy, jak snížit svou konzumaci masa a zachránit planetu

4 tipy, jak snížit konzumaci masa a zachránit planetu
6 min. čtení

Podle nejnovější zprávy, kterou vydal panel OSN pro změnu klimatu, je pro nás v boji proti globálnímu oteplování nejdůležitější změna našich stravovacích návyků. A to hlavně snížení konzumace masa a mléčných produktů.

Celosvětově patří zemědělství (to intenzivní) mezi největší znečišťovatele životního prostředí a zároveň jde o jednoho z hlavních viníků globálního oteplování. Je tedy jasné, že snížením spotřeby velkého množství masa a mléčných výrobků, které si každý den dáváme ke snídaní nebo na oběd, můžeme výrazně přispět k lepšímu ovzduší, ale třeba i k efektivnímu nakládání s potravinami.

V minulém článku jsem se věnovala třem ekologickým důvodům, proč snižovat konzumaci masa a spoustě z vás se článek líbil. To mě opravdu těší. A když jsme se vás na Instagramu ptali, zda byste se rádi dozvěděli, jak množství konzumovaného masa postupně snižovat, spousta z vás byla pro. A tak jsme se s Matoušem rozhodli, že dáme dohromady pár našich osvědčených tipů, jak na to.

Takže pojďme na to.


Přečtěte si o tom, co je to uhlíková stopa a jak ji postupně snižovat.


1. Ujasněte si vlastní “proč”

Ještě předtím, než se do něčeho vůbec pustíte, si nejprve ujasněte, proč chcete omezit maso ve svém jídelníčku nebo proč se chcete stát vegetariánem/veganem. Pro každého totiž nemusí být prioritou životní prostředí, ale chce omezit maso z etických důvodů (trápení zvířat); a u někoho je prioritou spíše záchrana životního prostředí (snížení uhlíkové stopy) a budoucnosti pro jeho děti, nebo také zdravotní stránka věci. Přičemž každý má samozřejmě své důvody.

Já jsem přestala jíst maso hlavně z etických důvodů, ale postupem času jsem zjišťovala, že s tím souvisí i ekologie, a že vegetariánstvím snižuju svou uhlíkovou stopu. Pro Matouše to na začátku byla spíše výzva ze zdravotních důvodů, ale později zjistil, že díky omezení masa ve svém jídelníčku značně pomáhá životnímu prostředí a k redukci své uhlíkové stopy.

Když si totiž ujasníte svoje “proč”, vytváříte si tím i svou osobní motivaci, proč vlastně omezit maso/mléčné výrobky nebo se stát vegetariánem/veganem. A pokud máte motivaci, máte napůl vyhráno! Takže kdyby na vás najednou zpoza rohu vyskočila otázka “proč to vlastně dělám?!”, vzpomenete si na vlastní “proč” a ono vás to zase přejde. Ugh, trochu to zní, jako z nějaké motivační knihy, nemyslíte?

2. Udělejte si průzkum

Budu k vám upřímná. Na začátku mojí cesty jsem tenhle krok tak trochu přeskočila. Já do toho všeho vlastně skočila po hlavě. Jenže později mě to stejně “donutilo” vrátit se o krok zpátky a udělat si pořádný průzkum.

Vyřadit maso z jídelníčku, a nebo snížit jeho množství, totiž není jenom o tom, že ho prostě přestanete jíst a najednou se budete vy i příroda cítit dobře. V první řadě by mělo jít především o vás a vaše tělo. Proto s Matoušem doporučujeme sednout si k počítači nebo do knihovny (to už je na vás) a zjistit si informace o tom, do čeho se vlastně pouštíte a co všechna ta bezmasá strava obnáší: výživové hodnoty, co přidat nebo naopak odebrat z jídelníčku, jaké jsou alternativy, jak kombinovat potraviny atd. (Na konci článku najdete pár našich tipů, co pomohlo nám.)

Skvělým a zároveň gurmánským způsobem, jak prozkoumat bezmasý svět, je i návštěva vegetariánské nebo veganské restaurace ve vašem okolí. K tomu vám může pomoci například aplikace HappyCow (dostupná pro Android i Apple), která vám na mapě ukáže veganské i vegetariánské restaurace/pekařství/tržiště/cukrárny/organizace/fastfoody apod.

4 tipy jak snížit konzumaci masa a zachránit planetu

3. Krůček po krůčku

Nevím, jestli jste četli knihu od Petra Ludwiga Prokrastinace (mimochodem Matouš i já doporučujeme), ale v jedné z kapitol píše o slonovi, kterého máme každý z nás v naší mysli. A ten slon představuje naši vůli. A když před toho slona postavíme překážku, nejdříve tu menší a potom tu větší, tak ji bez problému zvládne. Jenže když před něj nejdříve postavíme tu větší překážku a budeme na našeho slona naléhat, aby překážky přeskočil, tak se náš slon lekne a raději od překážky couvne a v nejhorším případě už ji nikdy nepřeskočí.

No a tak podobně můžete vnímat i vegetariánství/veganství. Raději na to běžte postupně a postupně snižujte množství masa, které konzumujete. Můžete začít třeba tzv. Bezmasými pondělky. Řeknete si, že v pondělí žádné maso, ale po zbytek týdne si dopřejete rozumné množství masa. Nebo to samozřejmě může být jiný váš oblíbený den v týdnu. Nebo třeba můžete zkusit nejíst maso o víkendu, ale přes týden si jej dopřejete. Důležitá je taky nějaká pravidelnost!

Dalším skvělým způsobem, jak na to jít postupně a nevystrašit svého bezmasého slona, je třeba vyzkoušet alternativy masa. V dnešní době už jich je opravdu spousta. Od tofu přes tempeh až po sojové maso. A návodů, jak si je chutně připravit, je na internetu hromady.  Na výběr jsou samozřejmě už i hotové pochoutky, které stačí jenom usmažit nebo ohřát v troubě (často je nakupuju třeba v Albertu nebo v Tescu; ale fajn jsou i různé obchůdky se zdravou výživou).


STUDIE: Spasí svět vegani, zero waste nebo cyklisté?


4. Dejte to vědět svému okolí

Nevím jak u vás, ale u mě tahle část hrála docela dost podstatnou roli. Za polovinu svého úspěchu vděčím právě mojemu okolí, protože právě to mě přimělo setrvat v mé bezmasé výzvě.

Říkáte si proč?

Nevím. Možná je to tím, že čím více lidí o vašem snažení ví, tím více podpory získáte. A nebo naopak, získáte více odpůrců, kteří vám budou tvrdit, že to určitě nejde, a že přece nejíst maso je nezdravé, no a to vás nakopne ještě víc, protože prostě chcete těmto lidem dokázat, že to jde a je to dokonce zdravé plus prospěšné pro planetu.

Takže pokud to tak vnímáte i vy, nezapomeňte o své bezmasé výzvě říct své rodině, svým přátelům a známým, ať vás má kdo podporovat a vy tak máte větší šanci na to, že uspějete. Mám chvílemi pocit, že fakt píšu motivační knihu.


Na závěr bych ještě ráda přidala pár čísel, které vám ukáží, že snižovat svou konzumaci masa se vyplatí!

Fakt #1 V případě, že bychom snížili svou spotřebu živočišných produktů a jedli více jídel s nižším obsahem masa cca o 50 %, došlo by ke…

… snížení spotřeby povrchové a podzemní vody a jejího znečištění o 20 %,

… snížení emisí skleníkových plynů o 25–40 %,

… snížení plochy orné půdy o 23 %,

…. snížení dovozu sóji pro výrobu krmiv pro hospodářská zvířata o 75 %.

Fakt #2 A věděli jste, že v případě bezmasých pondělků ušetříte přibližně až 500 litrů vody za každé bezmasé jídlo, které si dáte?

Fakt #3 Jeden den rostlinné stravy ušetří život jednoho zvířete.


Dejte nám vědět do komentářů, jak vy snižujete svou konzumaci masa a inspirujte ostatní!

Lucie


Už více než 250 čtenářů odebírá pozitivní novinky ze světa ekologie? Přidejte se také!


Inspirace

YouTube kanály

Live With Any

Still On The Way

Ovocný Check

Ellen Fisher

NutritionRefined

Surová dcerka

 

Knihy

Farmagedon (Philip Lymbery)

Jíst zvířata (Jonathan Safran Foer)

Veganův průvodce (Dewii aka Karolína Rathousová)

Česká kuchařka bezmasá aneb vaříme levně a zdravě (Alexander Brehmen)

 

Webové stránky

http://soucitne.cz

https://www.greenpeace.org/czech/clanek/3648/kravy-konspirace-a-greenpeace/

http://www.fao.org/home/en/ (především statistické údaje)

https://www.peta.org/living/food/vegan-egg-replacer-guide/ (na jejich stránkách najdete např. i seznam netestované kosmetiky)

https://www.eticke-vegetarianstvi.cz

http://www.svobodazvirat.cz

http://veganodaktyl.veganka.cz

http://blueveganpig.blogspot.com

https://www.jimejinak.cz

 

Dokumenty

Food, INC (Potraviny, a.s.)

Forks Over Knives (Raději vidličky než nože)

Cowspiracy – Klíč k udržitelnosti

Super Size Me

Food Matters (Na jídle záleží)

7 thoughts on “4 tipy, jak snížit svou konzumaci masa a zachránit planetu

  1. Kája says:

    Dnešní rady nevyužiju. Spotřebu masa už nesnížím, nemám jak. Jedině že bych ho přestala dávat feně, ale to nechci. Ale jinak super. Snad článek někoho nakopne. 🙂

    1. Dva zelenáči says:

      Vůbec nevadí. Já myslím, že je fajn i to, když si sám člověk uvědomí, kde jsou jeho limity a kde se může ještě zdokonalovat. 👍 Děkuji za zastavení. Lucie

      1. Jiri says:

        Já myslím že paní to myslela tak, že už vegetariánkou je ale ze svého psa ho dělat nechce 😉

        1. Dva zelenáči says:

          A to je uplne v pohode. Nemyslim si, ze jsme to pochopili jinak. 😉 Lucie

        2. Kája says:

          Ano, jsem tři roky vegetariánka a předtím jsem dva roky maso omezovala. Vegetariánství pak vlastně přišlo úplně samo. Když jsem jedla maso třeba po dvou týdnech, už mi nedělalo dobře. Tělo nebylo zvyklé…
          Jinak si myslím, že jíst maso je v pohodě, pokud se to nepřehání.

  2. supice says:

    Stačilo zkouknout pár videí z velkochovů a měla jsem jasno. Když už maso, tak z místní farmy, kde je o něj pečováno s láskou. Takové maso však stojí trošku jiné peníze, takže jsem přistoupila na masové víkendy (kvůli mému milému, masožroutovi:)). Přes týden se snažím stravovat zeleninově (ale i ta musí být pěstována s láskou, je pro mne stejně živá jako zvíře:)). Jde o to, neškubat si vlasy, když to člověk poruší. A taky nenutit svůj přístup ostatním. Ale inspirovat svým vlastním příkladem a sdílet informace s těmi, kdo vyjádří zájem;)

    1. Dva zelenáči says:

      Mluvíte mi z duše. 😉 Ja se na ty videa ani nekoukala, protože vím i bez toho, že to není žádné růžové nebe. 🙁 Ale přesně jak říkáte, člověk na to má jít postupně a když se náhodou stane, tak se stane. Každá změna se počítá. Děkuji za zastavení. Lucie 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *